YINstudio is open! Geef je op voor een proefles of de workshop Kennismaking met YIN

Happy YINstudio happer

Bananasana yin yoga houding

BANAAN

  1. Ga languit op de grond liggen en laat je billen op dezelfde plek liggen.
  2. Strek je armen boven je hoofd en leg ze neer op de grond.
  3. Leg nu je benen via de vloer naar de rechterkant en je armen en schouderbladen ook (via de vloer) naar de rechterkant.
  4. Je billen liggen nog steeds op dezelfde plek.

Kom na een aantal ademhalingen weer rustig terug naar het midden en herhaal de oefening naar de linkerkant (gedurende hetzelfde aantal ademhalingen).

TIPS voor variatie:

  • "Als je jezelf van bovenaf zou bekijken, op welk fruit lijk je dan?"
  • Vraag wat of waar ze iets voelen;
  • Tel samen de ademhalingen (kun je de volgende keer een ademhaling langer in de houding blijven?)
Butterfly YINstudio yin yoga houding

VLINDER

  1. Kom lekker op de grond zitten
  2. Plaats je voetzolen tegen elkaar
  3. Maak je rug recht en pak met handen je voeten of je enkels vast
  4. Stel je voor dat je knieën vleugels zijn
  5. Breng je knieën richting de vloer en wapper vervolgens op en neer

Tips:

  • Stel voor om na wat gefladder de ogen dicht te doen
  • Vraag: "Op welke bloem zullen we even uitrusten?"
  • Vraag: "Welke kleur vlinder ben jij?"
  • Vraag: "Wat is jouw lievelingskleur?"
  • Je kunt deze oefening ook een keer liggend doen.
  • Stel voor om de vlinder die je nu bent straks te gaan tekenen.
  • Stel voor om deze oefening eens samen met papavlinder, opavlinder, of omavlinder te doen.
  • Happer tijd voorbij? Ga lekker samen naar buiten op zoek naar vlinders!
Frog yin yoga YINstudio

KIKKER

  1. Kom op je hurken zitten (gebogen knieën)
  2. Zet je benen iets uit elkaar
  3. Zet je handen op de grond
  4. Spring een aantal keer in het rond als een kikker

TIPS voor variatie:

  • Maak tijdens het springen kikker geluiden
  • Wie maakt de grootste kikkersprong?
  • Wie maakt de hoogste kikkersprong?
  • Vraag: "Welke dieren kunnen nog meer springen?"
  • O jee, gevaar! Kun je ook zo stil mogelijk (gehurkt) blijven zitten?
  • Tijdens het stilzitten kun je even je adem inhouden en alleen met je ogen heen en weer en op en neer bewegen om te kijken of het gevaar al is geweken
Dragon yin yoga houding YINstudio

VLIEGENDE DRAAK

  1. Kom stevig staan en til je rechterknie omhoog
  2. Spreid je armen (klaar om op te stijgen?)
  3. Buig rustig voorover en strek tegelijkertijd je rechterbeen (in de lucht) naar achteren (je vliegt!)
  4. Zet je rechtertenen ver achter je op de grond en buig je linkerknie
  5. Zet je handen bij je voorste voet (aan de binnenkant of weerszijden van de voet)
  6. Sta stevig in de vloer en maak het geluid van een draak!
  7. Zet rustig je achterste voet naast je voorste voet en kom weer rechtop staan

Herhaal de oefening aan de andere kant met je linkerknie omhoog en naar achteren.

TIPS voor variatie:

  • Wanneer je handen op de grond geplaatst zijn, til dan je armen 1 voor 1 omhoog in de lucht (dansende draak)
  • Plaats je handen op je voorste knie (balansoefening)
  • Vraag: "Welke kleur draak ben jij?"
  • Vraag: "Waar zullen we naar toe vliegen?"
  • Vraag: "Hoe hoog kun jij vliegen?"
  • Vraag: "Zullen we de volgende keer naar ... vliegen?"
  • Door je uitademing langer te maken dan je inademing geef je je hersenen een signaal om te kalmeren.
  • Je kunt de volgende keer ook kijken of je kind het prettig vind om ook door de neus uit te ademen
  • Je kunt deze oefening met 2 tellen in en 3 tellen uit doen, of misschien 4 in en 5 uit?
  • Adem in door beide neusgaten
  • Houd vervolgens je adem even vast (niet ademen) terwijl je je kin naar je borst brengt.
  • Sluit met je rechterwijsvinger je rechterneusgat
  • Adem uit door je linkerneusgat
  • Houd je adem weer vast (niet ademen) terwijl je je vinger van je neusgat afhaalt en je kin weer omhoog brengt
  • Adem vervolgens weer in door beide neusgaten en uit door beide neusgaten
  • Herhaal 3 keer (en misschien de volgende keer wel 4 of 5)
  • Variatie (als je kind meer vertrouwd is met de oefening, kun je deze ook met gesloten ogen doen)
  • Vraag welk dier je kind is, terwijl jullie sissen
  • Je kunt deze oefening zittend en liggend doen
  • Bij de liggende variatie zou je ook een knuffelbeer op de buik van je kind kunnen leggen
  • Op je uitademing blaas je samen ballonnen op
  • Welke ballon wordt het grootst?
  • Pas je op dat je ballon niet knapt?
  • Welke kleur heeft jouw ballon?
  • Kijk eens of je kindje de uitademing langer maakt dan de inademing